Genbrug Landskab – Genskab Landbrug

Dette værk er solgt Ny Carlsberg Fonden

Min far, Ove, bliver landmand, fordi min Bedstefar Pouls helbred i 1964 ikke l√¶ngere kan klare arbejdet p√• familieg√•rden Skovbjerggaard. Ove er den eneste i s√łskendeflokken, der har kr√¶fter og evner til at blive landmand. Han dr√łmmer egentlig om at arbejde som mekaniker, og gennem hele livet har han en k√¶mpe passion for mekanik og maskiner, som han forl√łser i forskellige maskiner, som han udvikler fra grunden af, bl.a. en vandingsmaskine. Erna, min mor, f√łlger som en selvf√łlge med hjem p√• familieg√•rden, for som barn af en husmand har hun landbrugslivet dybt forankret i sig som en del af hendes DNA.¬†

Da det ikke l√¶ngere er rentabelt for dem i 2001 at drive landbrug, laver de hele g√•rden om til et museum for landbrugsmaskiner fra f√łr 1960‚Äôerne. Sm√• 20 √•r efter er det Danmarks st√łrste privatsamling, som fylder over 2000 m2 indend√łrs og lige s√• meget udend√łrs. V√¶rkt√łjet samler Ove p√• gennem mange √•r, i begyndelsen fordi det passer til de forskellige maskiner, han altid arbejder p√•. Noget af v√¶rkt√łjet f√•r han i forbindelse med andre effekter, som folk donerer til hans samling. I dag virker v√¶rkt√łjet som abstrakte grafiske objekter, fordi mange af os ikke ved, hvad de forskellige r√łr og t√¶nger skal bruges til.¬†

Foto af Jens Peter Engdal

V√¶rkt√łjstavlerne er afs√¶ttet for mit kunstv√¶rk ‚ÄĚGenbrug Landskab ‚Äď Genskab Landbrug‚ÄĚ. De er samlet og produceret af Ove Gejl Christensen og indg√•r i udstillingen som et bagt√¶ppe p√• murene i den gamle kostald med en masse maskiner st√•ende foran. Som en del af udstillingen p√• Skovbjerggaards Landbrugsmuseum h√¶ngte Ove sin store samling af gammelt v√¶rkt√łj op p√• forskellige hvide laminatplader og andre plader, han lige havde ved h√•nden. De blev placeret med en supergod portion intuition for komposition, udstr√¶kning og format og derefter skruet r√•t og sk√łdesl√łst fast p√• pladerne.

Jeg er dybt betaget af tavlerne som n√¶rmest fremst√•r abstrakte ‚Äď jeg kan godt g√¶tte, hvad de forskellige v√¶rkt√łjers funktioner er ‚Äď men deres √¶stetiske fremtoning n√¶rmer sig det sublime ‚Äď et begreb jeg faktisk nu forst√•r qua v√¶rkt√łjstavlerne. Jeg v√¶lger at male de hvide laminatplader i en form for √•dringmaleri, s√¶tte en ramme p√• dem, for at de blender ind i det samlede tr√¶udtryk, og jeg producerer metalbeslag, som jeg ruster, for at de ikke tager opm√¶rksomheden v√¶k fra v√¶rkt√łjet, som erstatning for Oves skruer og s√łm. I processen fastholder jeg Oves originale komposition og placering af v√¶rkt√łjet. Selvom v√¶rkt√łjstavlerne i udgangspunktet er i fokus, fremst√•r de i det samlede udtryk mere som en ramme omkring tre store intarsialandskaber. Brutaliteten i det rustne jern og v√¶rkt√łjets voldsomme udtryk skaber et modtryk til intarsiatavlernes besn√¶rende og sympatiske udtryk.¬†

Intarsialandskaberne er komponeret ud fra billeder fra Oves samling: en ajle-beholder, en kartoffeloptager og en selvbinder udg√łr forgrunden og afl√łses hver af et fotostill fra v√¶rket ‚ÄĚInterwoven Landscape‚ÄĚ som mellemgrunden i det horisontale perspektiv. I v√¶rket ‚ÄĚInterwoven Landscape‚ÄĚ kortl√¶gger jeg stordriften i dansk landbrug i dag ved at filme 5 landm√¶nds virke i markerne omkring landsbyen Selde i hele v√¶ksts√¶sonen. Efterf√łlgende er filmene klippet sammen, s√• de forskellige strategier og marker k√łrer i samme filmsekvens, og hver gang maskinerne krydser hinanden v√¶ves markerne sammen i et m√łnster, jeg henter fra 1750‚Äôernes bondev√¶vninger. ‚ÄĚInterwoven Landscape‚ÄĚ er produceret til Skulpturlandsbyen Selde i 2017.¬†

 

V√¶rket ‚ÄĚGenbrug Landskab ‚Äď Genskab Landbrug‚ÄĚ ender med en fremskrivning af Dansk Landbrug til om 40-50 √•r som vertikale v√¶ksthuse, der rejser sig fra horisontlinjen op mod himlen. Til den tid v√¶kster dansk landbrug ikke l√¶ngere horisontalt, men vertikalt fordi vand er blevet en mangelvare. Jeg udvikler visionen for fremtidens landbrug med hj√¶lp fra AI som foresl√•r, at store robotstyrede drivhuse skyder op i udkanten af de store byer og dagligt forsyner befolkningen med friske gr√łntsager, frugter, b√¶r og urter. Landbrugslandskabet, som vi kender det i dag, overg√•r til forvitrede naturreservater til gl√¶de for vildsvin, ulve og r√•vildt og en stor m√¶ngde vilde husdyr, som finder en vej ud i naturen fra de l√łsdriftshushold, der rammes√¶tter dem i dag. Knastegen i horisontkanten af v√¶rket visualiseret dette.

Jeg ser mit kunstv√¶rk som et portr√¶t af landbrugslandet Danmark igennem 170 √•r, startende med de gamle maskiner og v√¶rkt√łjstavlerne fra begyndelsen af sidste √•rhundrede, samtidens landbrug og fremtidens vertikale v√¶ksthuse. V√¶rkt√łjet er udviklet til at bygge de f√łrste maskiner, som udg√łr grundlaget for det driftige fremadstormende produktionsoptimerende landbrugsland, vi ser i dag. Jeg l√¶gger op til, at man piller v√¶rkt√łjet ud af konteksten og skiller samtidens danske landbrug ad i s√• sm√• enheder som mulig. N√•r vi st√•r med alle enhederne, f√•r vi et overblik over de enkelte dele og kan begynde at samle det hele igen s√• dyrevelf√¶rd og CO2 aftrykket h√¶nger ordentlig sammen.¬†